Konferens i Tirana – Albaniens färgglada huvudstad

by Nov 10, 2018

Bergen som omsluter Tirana hälsar oss välkomna i all sin prakt när vi närmar oss flygplatsen. Tirana är en färgstark huvudstad med långa, breda boulevarder som kantas av gamla gamla träd. Den ena grönare än den andra. På sommaren ger träden skugga från solen, och på hösten lyser de upp staden med ett varmt gult ljus.

Staden kännetecknas av trendiga caféer, ett brett utbud av fantastiska restauranger, skogen, sjön och en avslappnad puls. Färgstarka byggnader i alla tänkbara nyanser, spektakulära väggmålningar, och varje elskåp är ett eget konstverk. Det finns ett myller av liv i Tirana. Ett kreativt kaos där alla samsas.

Inom en timme når man hisnande vacker natur, berg, kanjoner, vattenfall och grottor, som man med en guide kan upptäcka med ett par bra vandringsskor. Havet når man på 45 minuter, i grannkommunen Durrës som erbjuder kilometervis med sandstränder. Linbanan till berget Dajti tar 20 minuter, och väl uppe finns det flera vandringsleder och en prisbelönt restaurang med utsikt över Tirana och hela vägen till kuststaden Durrës.

Ett
kreativt
myller
och
gröna
boulevarder

Vårt femstjärniga hotell

är centralt beläget mitt på den lummiga pinjeträdsbeklädda boulevarden som kopplar ihop Mother Theresa Square med Skanderbeg Square. En kosmopolitansk och gemytlig atmosfär möter oss i lobbyn, och vi ser oss omkring i den stora lummig trädgården men palmer, granatäppelträd och bersåer som leder oss ut till poolområdet. Här finns även tennisbanor, gym, hammam och spa.

Detta är en plats för njutning och avkoppling, kreativa och värdsliga samtal och möten. Här tar man hand om kropp och själ, och har samtidigt närhet till allt som staden har att erbjuda. På morgonen yogar vi i morgonsolen innan frukost. Här finns konferensmöjligheter för stora som små sällskap, och stadens bästa restauranger ligger runt knuten.

Efter ett dopp i poolen tar vi en promenad genom Tiranaparken och hittar entrén till en tillsynes oansenlig lokal som gömmer sig strax under markplan i en byggnad alldeles intill sjön.

Vår första middag i Tirana avnjuter vi på den välrenomerade restarangen

Mullixhiu

som erbjuder innovativa tolkningar av det traditionella Albanska köket.

Köksmästaren Bledar Kola – som har Noma, Fäviken och andra stjärnbeströdda kök i sin resumé – har fått enorm uppmärksamhet det senaset året från stora Europeiska medier som har börjat intressera sig för det unika Albanska köket.

Under middagen inleder Marie Vila konferensen med välkomstinformation om Albanien och hur livet och kärleken tog henne till detta oväntade land. Spännande samtal om möten mellan kulturer och kreativiteten som uppstår när nya kulturer och kunskapsområden möts gifter sig vackert med den delikata maten som i sig är en produkt av kultur- och generationsmöten.

Vi promenerar tillbaka

till hotellet i den ljuva Tiranakvällen. Några ungdomar på coola mountainbikes susar förbi oss, ljudet av Albansk hiphop från en högtalare följer med dom. Vi passerar trendiga caféer och barer, vackra uteserveringar med trädkronorna som tak, och glada människor som umgås och njuter av livet.

Dag 2

Efter ett yogapass i morgonsolen och en härlig frukost börjar resans första konferenspass. Marie inleder med en kort föreläsning om hennes affärsäventyr i Albanien och Sverige, med fokus på ledarskap, kulturmöten och integration. En tankeväckande och inspirerande inledning till resten av förmiddagen som övergår till en lunch på en restaurang precis intill hotellet.

Efter lunch tar vi oss österut mot halvön

Kepi i Rodonit

Vi kör genom små byar och odlingslandskap, förbi den långa pinjeträdskantade sandstranden Gjiri i Lalzit. Ute på udden väntar ett gäng kajaker, och vi paddlar ut till slottet Castle of Rodon. Naturen är orörd, bara gamla bunkrar från kommunisttiden tittar fram ur berväggarna. Branterna av kalksten stupar ner i det klara turkosa vattnet.

Vår guide visar oss till slottet och de som vill klättra upp och kolla på utkiken gör det. Vi andra badar i det kristallklara vattnet. Vi vinkar till fiskaren som hovar in dagens fångst, och till spjutfiskaren som är påväg ut i vattnet. Vi paddlar vidare förbi spetsen av udden, och runt till en strand med 10 tält. Det är ett välbesökt tälthotell, där man kan övernatta.

På tältstranden blir vi upphämtade av våra bilar, och färdas tillbaka till stranden Gjiri i Lalzit där en fantastisk måltid väntar på oss på den bästa fisk och skaldjursrestaurangen. Det serveras havets läckerheter efter säsong, och alla råvaror är fångade samma dag i vattnet utanför, eller skördade på den egna gården.

Det blir en rik avrundning på konferensens första dag, med reflektioner från förmiddagen och framåtblickar på morgondagens innehåll.

Dag 3

En promenad innan staden har vaknat,

ett dopp i poolen, och en härlig frukost. Därefter börjar vi andra konferensförmiddagen, som summeras med en lunch på det fantastiska boutiquehotellet Padam, en kort promenad från hotellet.

Eftermiddag i historiska

Krujë

Utanför Padam hämtar bilarna oss, och vi påbörjar färden mot bergsbyn Krujë, Skanderbegs hemstad och vid en period i historien Albaniens huvudstad. Här vilar Slottet i Krujë, och innanför murarna hittar man Skenderbegmuseet, etnografiska museet, Bektashikyrkan Teqe of Dollme, ett turkiskt hammam, och vackra gamla byggnader. Här kan man besöka museer eller bara promenera runt och upptäcka på egen hand. Vi får en kort inledande sagostund, där vi får höra historien om hur Skanderbeg upptäckte att han var Alban, och hur han återvände till sitt hemland efter att blivit kidnappad av Ottomanerna som barn för att användas som härförare i krig.

I den lilla bergsbyn vilar en historisk storhet och en gammal hantverkstradition.

Marknaden i Krujë är vida känd för hantverk och antikviteter. Här sitter mattväverskorna och väver kelimmattor och silversmeden jobbar flitigt. Man kan beställa mattor utifrån mönster, färger och önskad storlek. I antikbutikerna hittar man allt mellan himmel och jord, under historiens vingslag. Gamla tidningar från kommunistdiktaturen, kameror, smycken och textilier samsas om plats på hyllorna.

En fantastisk middag

väntar på oss på en gård nära Tirana. 2 hektar mark förser restaurangen med alla råvaror. Vinodlingen och vingården ligger i bakkanten. Givetvis är allt ekologiskt.

Agroturismgårdar som denna är en prioritet för regeringen, som under 2019 kommer att stötta 43 gårdar. Regeringen har en tydlig intention att utveckla landet som en kulinarisk destination och en destination för natur- och äventyrsupplevelser.

En folklorgrupp

uppträder med traditionell Albansk iso-polifoni, ett kulturarv som är UNESCO världsarvsskyddat. Det var sången som bevarade det Albanska språket under århundrade av ockupation.

Dag 4

Konferensförmiddag och lunch innan flygplatstransfer.

Tack Tirana för tre färgstarka, smakrika dagar! Vi har fått en liten dos Albansk storstad, lite landsbygd, berg och kust.  Inledningen till Albanien av Marie första kvällen och hennes föreläsning Affärsäventyret har skapat många intressanta frågeställningar och samtal i och utanför konferensrummet. Vi tar med oss många nya intryck från ett land som är precis så oväntat som många som har besökt Albanien säger.

for your bespoke experience of Albania